INFO OVER DE OPLEIDING DOCENTEN BEZOEK ONS AANMELDEN PRAKTISCH
×

bachelor + master audiovisuele kunsten, afstudeerrichting film
3 + 1 jaar

INFO OVER DE OPLEIDING

Wie bij ons films leert maken, doet dat in de context van een kunstacademie. In onze opleiding tot filmmaker verdiep je jezelf in alle aspecten van de creatie van een film. Je wordt intensief en persoonlijk begeleid in je ontwikkeling tot een maker met een gedragen visie. De opleiding schept ruimte om te experimenteren en grenzen te verleggen in denken en doen. Hiervoor worden vooral veel films gemaakt. Elke opdracht resulteert in een persoonlijk werkstuk dat vorm krijgt dankzij de constante feedback van docenten en medestudenten.

Er zijn drie hoofdateliers: Documentaire, Fictie en Audiovisueel Onderzoek. In de ateliers Fictie leggen we de nadruk op het realiseren van scènes en films, met aandacht voor vertelling, acteursregie en cinematografie. De ateliers Documentaire focussen op de positie van de filmmaker in de (audiovisuele) wereld, en op de verhoudingen tussen maker, onderwerp en vorm. Bij Audiovisueel Onderzoek is de zoektocht naar de kracht van beelden tegelijk middel en doel. Heel eigen aan onze filmopleiding is de aandacht voor het auditieve en voor compositorische strategieën (naast narratieve en documentaire) die je helpen om je audiovisueel denken te ontwikkelen in beeld en geluid. Daarnaast spelen de filmkritische theorievakken een cruciale rol: ze helpen om je te oriënteren binnen bestaande praktijken en opvattingen over cinema waardoor je leert communiceren over je werk. Kortom, onze filmopleiding reikt veel verder dan die voor een monteur, geluidstechnicus of camerapersoon. Techniek staat er altijd in dienst van een artistieke zoektocht naar een eigen audiovisuele taal.

Het sluitstuk van de bacheloropleiding is een persoonlijk filmproject waarbij je de artistieke verantwoordelijkheid neemt voor alle facetten van de productie, van script tot regie, camerawerk, sound design en montage. Tegelijk werk je ook mee aan de projecten van medestudenten en masters, en leer je werken in teamverband op een filmset of in een productie.

In de masteropleiding kan je je verder ontplooien tot een audiovisuele auteur met een stevige theoretische basis en een reflectieve instelling. De masterproef bestaat uit de realisatie van een film en een scriptie, gevoed door seminaries en een stage (‘kunst in het werkveld’). Het masterproject lanceert de student meteen in het circuit van de filmfestivals en andere vertoningsplatforms. Jaar na jaar worden KASKfilms bekroond in binnen- en buitenland op prestigieuze festivals zoals Sundance (Flor de Mil Colores van Karen Vázquez Guadarrama), European Media Arts Festival (Échangeur van Anne Reijniers), DOK Leipzig (Erpe-Mere van Noemi Osselaer), Visions du réel (En ik ren rond op zoek naar broers van Hannah Bailliu), Oberhausen (Robijnrood van Manon De Sutter), IDFA (Roosenberg van Ingel Vaikla) of IFFR (Sun Dog van Dorian Jespers).

Je kan de afstudeerfilms van de voorbije jaren bekijken op kaskfilms.be.

Grote naam onder onze afstudeerders is natuurlijk Lukas Dhont (KASK-alumnus 2014) die met zijn debuutfilm Girl (2018) de internationale prijzen aan elkaar reeg. Maar vergeten we ook het indrukwekkende palmares niet van alumni als Felix Van Groeningen (o.a. Beautiful Boy, 2018), Janet van den Brand (o.a. Ceres, 2018), Olivia Rochette en Gerard-Jan Claes (o.a. Mitten, 2019) of Christina Vandekerkchove (o.a. Rabot, 2017) met prijswinnende fictie en documentaire films.

Met het dynamische aanbod in KASKcinema, een publieke bioskoop waarin we lesgeven en internationale gasten ontvangen, krijgen onze studenten (en docenten) levendige stimulansen. Daarnaast heeft zich in Gent ook een hoogst eigenzinnig filmcircuit ontwikkeld. Festivals als Film Fest Gent, vertoningsplatform Courtisane, ArtCinema OFFoff, online netwerk Sabzian en onze eigen KASKcinema creëren samen een uniek cinefiel en artistiek microklimaat waarin we ons thuis voelen.

DOCENTEN

Bob Mees
Vincent Bal
Bie Boeykens
Anke Brouwers
Jens Burez
Charo Calvo
Edwin Carels
Jasmijn Cedée
Michel Coquette
Jen Debauche
Stoffel Debuysere
Paul Demets
Hilde D’haeyere

Bavo Defurne
Eric De Vos
Mieke De Wulf
Raf Enckels
Elias Grootaers
Jelena Juresa
Bert Lesaffer
Renzo Martens
Rosine Mbakam
Peter Monsaert
Pascal Poissonnier
Jasper Rigole
Nathalie Teirlinck

Angelo Tijssens
Fien Troch
Sarah Vanagt
Gust Van den Berghe
An van Dienderen
Brecht Van Elslande
Griet Van Reeth
Hannes Verhoustraete
Peter Vermeersch
Ellen Vermeulen
Els Viaene
Jessica Woodworth

FACILITEITEN

Tijdens je opleiding moet je heel wat projecten tot een goed einde brengen. De filmopleiding beschikt daarom over enkele faciliteiten om je daarbij te ondersteunen.

Publicaties
Presentaties
BEZOEK ONS

INFODAGEN
25.06.22, 09:30-12:30
10.09.22, 09:30-12:30

Meer info over wanneer en hoe je ons kan bezoeken.
Ontvang uitnodigingen voor onze bezoekmomenten.

AANMELDEN

Als je wil inschrijven voor een academische bachelor audiovisuele kunsten, moet je eerst slagen voor een artistieke toelatingsproef. Om in te stromen in de master neem je deel aan een oriënteringsproef. Die worden meerdere malen per academiejaar georganiseerd.

AANMELDINGSPROCEDURE

  1. Controleer de toelatingsvoorwaarden.
  2. Bachelor: bekijk de inhoud van de toelatingsproef.
    Master: neem de application guidelines door.
  3. Registreer je voor een toelatings- of oriënteringsproef via webreg.hogent.be.
  4. Doe mee aan de proef.
  5. Na het slagen voor de proef kan je je inschrijving online voltooien.

Heb je een vraag? Contacteer het studentensecretariaat.

PRAKTISCH

Studiefiches
Lestabellen
Studiekosten
Studietrajectbegeleiding

film

Matilda Vermeulen about studying film
Jolke Van Aerde, Come, Sweet Death
1 / 4
Jules Mathôt, Night by Night, foto's: Lars Duchateau
< >

Documentaire 1, Observatie. Gaia de Pater, ‘Everton vs. Tottenham’. De studenten maken een documentaire film d.m.v. observatie van een evenement/gebeurtenis waarin ‘de mens’ centraal staat. De film is niet korter dan 3 minuten en niet langer dan 5 minuten. De film heeft een klankband die bestaat uit de directe klank, eventueel aangevuld door zelf opgenomen geluiden. Interviews, voice-overs, dialogen of muziek zijn niet toegestaan.

Documentaire 1, Filmisch Portret. Isa De Grood. De studenten maken een ‘filmisch portret’. Ze portretteren een persoon in relatie tot zijn of haar omgeving. De documentaire film heeft een sociale en/of humane invalshoek. Inhoudelijk en vormelijk kunnen we de stempel van de filmmaker duidelijk voelen en zien en de film onderscheidt zich door zijn creatieve en inhoudelijke relevantie. Het gebruik van bestaande muziek is niet toegestaan.
Julie Daems, L'INDIGOTIER, ou la descente des jumelles (still)

Fictie 1. Servaes Dewispelaere, Drieminutenshot, ‘Examen’. ‘Drieminutenshot’ is een film die bestaat uit één shot. De focus ligt op tijdsbeleving en decoupage.

Fictie 1. Fernando Vandekeybus, Kus, ‘Houyet’ . ‘Kusfilm’ is een film waarin mensen uit de klas acteren. Het is een oefening op shot/tegenshot en montage.
Bas Verbruggen, Environs (still)
Filmstudio

Audiovisueel Onderzoek 1. Blom Rodenburg, Dagboek

Audiovisueel Onderzoek 1. Roxy Wachtmeester , Droomlogica, ‘Bloemen Dans Dromen Krans’ 
Mattias Bavré, Z bratem [With My Brother]
1 / 5
Wannes Vanspauwen, De dag die wit was
< >

Documentaire 2, Saco Dhondt, ‘Y’Aura-t-il des rencontres à Rastoul’ 

Audiovisueel onderzoek 2, Bas Schaevers, ‘Viewmaster’ 

Fictie 3, Pol De Plecker, X

Documentaire 3, Martijn Van De Wiele, ‘Onder Woorden’ 

Geluid in film, Jolke Van Aerde, opdracht Geluid in Film